Studenten Mediavormgeving ontwikkelen huisstijl virtuele leerapotheek

mboRijnland bouwt samen met verschillende andere partijen aan een virtuele leerapotheek. Herkenbaarheid is daarbij ook belangrijk. Studenten van de opleiding Mediavormgeving van mboRijnland ontwikkelen daarvoor een unieke naam, huisstijl en logo bij. Op 31 maart presenteerden zij hun eerste ideeën.

Het komt niet vaak voor dat de studenten een huisstijl moeten ontwikkelen voor een project of organisatie die helemaal nieuw is. ‘Uniek’, aldus de begeleidende docenten Scott Bronfman en Sandra Christe. Eerst kregen de studenten een briefing van Sharon Piket en Marcel de Jong, leden van de projectgroep van de virtuele leerapotheek en opdrachtgever. Daarna gingen de studenten aan de slag – eerst met het bedenken van een naam, lettertype, kleurstelling en logo. Ze bestuurden de huisstijl van diverse apotheken en onderzochten de uitstraling van de apothekerssector. Ook verdiepten ze zich in de achtergronden van de virtuele leerapotheek.

Griekse goden in namen

De namen en logo’s die de studenten op 31 maart presenteerden vertoonden een grote diversiteit. Health Cloud, Medecy, Medix, Consult Apotheek en Heal Up. Ook was een Griekse God in verschillende twee namen verwerkt: Acesomy en Asclepsi, verwijzend naar Asklepios, de Griekse God van de geneeskunde en genezing.

Ook de logo’s waren vertoonden grote verschillen. Ze hadden linkjes met de virtuele omgeving van de leerapotheek, bevatten het kruis en soms ook de esculaap, de slang die zo onlosmakelijk is verbonden met de geneeskunde. Het dier symboliseert de geneeskunst. Zo staat de slang voor genezing omdat hij zijn huid kan vervangen. Door te vervellen wordt hij volgens de klassieken herboren, zoals patiënten die zijn genezen, ook herboren zouden zijn. Daarnaast is het dier een zinnebeeld voor de dood omdat zijn beet iemand om het leven kan brengen. In één logo was de lotusbloem verwerkt, verwijzend naar de geneeskrachtige kenmerken van de bloem.

Onder de indruk

De opdrachtgevers waren onder de indruk van de uitleg van de studenten. ‘Zo weloverwogen, doordacht en theoretisch onderbouwd. Een heel hoog niveau.’ Ze gaven tijdens de presentaties reacties op de eerste ontwerpen. De ene naam viel meer in de smaak dan de andere. Sommige logo’s trokken meer de aandacht dan de anderen. ‘Genoeg om te overdenken.’

Op verzoek van de studenten kiezen de opdrachtgevers drie namen waarmee de studenten hun ontwerpen verscherpen. Eén ding is duidelijk: de nieuwe huisstijl van de virtuele leerapotheek zal in het oog springen.

Virtuele leerapotheek

De virtuele leeromgeving is een initiatief van mboRijnland en bedoeld voor de opleidingen Apothekersassistent, Apotheker en Farmaceutisch Consulent. De virtuele leerapotheek is een samenwerkingsverband van mboRijnland, de Universiteit Leiden, de KNMP, de Stichting Beroepsvereniging Apothekersassistenten (SBA) en de Vereniging Jonge Apothekers. Inmiddels zijn ook de Capabel Hogeschool aangehaakt en ROC Midden Nederland, de Universiteit Utrecht, Albeda College, Deltion College, VISTA College en ROC Scalda. Dialogue Trainer, BENU Apotheken en Dutch VR zijn als bedrijven aangehaakt. Een uniek samenwerkingsverband van werkveld, mbo, hbo en universiteit. De gemeente Leiden draagt bij aan de ontwikkelkosten omdat de virtuele leerapotheek past binnen de rol van mboRijnland binnen het samenwerkingsverband Leiden Kennisstad. De virtuele leerapotheek wordt ontwikkeld in het kader van het CIV Welzijn en Zorg en de kwaliteitsagenda van mboRijnland.

Meer nieuws