“Ouderwetse draaitelefoon” zorgt voor ontspanning
Op donderdag 17 mei heeft Floor Brak, vierdejaarsstudent Verpleegkunde aan het mboRijnland, de uitkomsten van haar opdracht ‘Zorginnovatie en Technologie’ gepresenteerd aan medewerkers en management van Careyn op de locatie Weddesteyn in Woerden. Hoe kun je de wonderfoon, een ouderwetse “draaitelefoon” waarbij onder elk nummer een liedje af te luisteren is, het beste inzetten bij cliënten van Careyn?
Floor heeft een bestaande instructie gebruikt, aangevuld en op basis van een bij de cliënten passende muziekkeuze, geobserveerd wat het effect is van het inzetten van dit hulpmiddel. Wat blijkt? In alle gevallen zorgt de wonderfoon voor ontspanning. Ook is het een manier om op een prettige en alternatieve wijze met cliënten, voornamelijk dementerende, in gesprek te gaan. De medewerkers van Careyn reageerden positief. “Het onderzoek en het enthousiasme van Floor hebben aanstekelijk gewerkt op collega’s en draagt bij aan het welbevinden van onze cliënten.”
De wonderfoon is onderdeel van het innovatieproces Technologie

mboRijnland en Careyn hebben afgesproken om vervolg te geven aan deze eerste opdracht. Floor, die vanuit Careyn in september van dit jaar aan de HBOV-duaal start, geeft samen met nieuwe mboRijnland stagiaires verder invulling aan het implementeren van de wonderfoon bij Careyn.
De wonderfoon is een onderdeel van het innovatieproces Technologie in de zorg en het welzijnswerk. Het is een mooi voorbeeld van één van de projecten van het CIV Welzijn & Zorg, een samenwerkingsverband tussen overheid, onderwijs en welzijns- en zorginstellingen. Careyn, TechnoHUB Woerden, mboRijnland, gemeente Woerden en het CIV Smart Technology zijn partners binnen dit project.
Voor meer informatie kunt u een e-mail sturen naar info@civ-welzijnenzorg.nl.