CSS Breda en mboRijnland ontwikkelen werkplekleren en nieuwe leertechnologie

CSS Breda, mboRijnland en diverse zorg- en welzijnsinstellingen ontwikkelen samen een nieuwe methode en leertechnologie voor een innovatieve praktijkleerroute voor BBL-studenten. Otto Jelsma, voorzitter College van Bestuur van mboRijnland, en Rens van den Berg van CSS Breda ondertekenden daarvoor op woensdag 19 december een samenwerkingsovereenkomst.

De branches welzijn en gezondheidszorg veranderen door de snelle technologische ontwikkelingen in de samenleving. Robotisering, sociale media, biomedische nanotechnologie en kunstmatige intelligentie hebben grote invloed op het werk in deze sectoren. Het is belangrijk dat welzijns- en zorgprofessionals deze veranderingen een plek weten te geven in hun werk en houding. Dat vraagt om nieuw onderwijs. Leren in een leslokaal op school voldoet niet meer. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat leren in de praktijk een hoger leerrendement oplevert. CSS Breda, mboRijnland en instellingen gaan dit samen vormgeven in werkplekleren met leertechnologie. Dat onderwijs gaat in het nieuwe studiejaar 2018-2019 van start, onder andere bij zorginstelling Florence.

Bouwen van netwerk bij werkplekleren

Werkplekleren vindt plaats in een zorginstelling. ‘Daar vinden het leerproces, onderwijsproces en beoordelingsproces plaats.’ Werkplekleren is anders dan de huidige leerafdelingen van mboRijnland. ‘Studenten doen dan praktijkervaring op in slechts één afdeling,’ vertelt Rens van den Berg. ‘In werkplekleren werken de studenten in een netwerk, met collega’s en medestudenten van verschillende afdelingen. Het onderwijs dat ze daar krijgen is altijd gekoppeld aan de praktijkervaringen die ze dagelijks opdoen.’

In de nieuwe onderwijsroute werken de studenten in de praktijk. Ze komen onder leiding van een docent iedere dag 2 uur samen in de leerruimte op locatie van de zorgpartner(s) van mboRijnland. Tijdens deze dagelijkse bijeenkomsten bespreken en analyseren de studenten praktijksituaties waarmee ze te maken hebben gehad. Ook leggen de studenten en docent een verbinding met de competenties die de studenten moeten leren en de eisen die het kwalificatiedossier van de opleiding stelt. Gedurende het Leertraject verzamelt de student bewijsmateriaal waarmee hij aantoont dat hij alle vereiste competenties beheerst.

Vernieuwende beeldtafel
In het werkplekleren wordt gebruik gemaakt van leertechnologie. Dit zijn werkvormen die gebruik maken van ICT en andere moderne technologische ontwikkelingen. Te denken valt hierbij aan: beeldactie, reflectie in beeld, beeldend Leren, de Peer Feedback Community en de Leergame.

Op dit moment werkt docent Sonja Jong in de ALA Gastvrijheid al met de innovatieve beeldtafel. Dit is een enorme interactieve tablet in de vorm van een statafel. ‘Ik heb een film gemaakt met heel veel beelden die te maken hebben met gastvrijheid. Iedere student selecteert door de tikken op het scherm zes beelden die voor hem of haar het meest symbool staan voor gastvrijheid. Onder leiding van de docent gaan de studenten aan de hand van de gekozen beelden met elkaar in gesprek over de gemaakte keuzes en hun visie op gastvrijheid.’ Sonja is erg positief over deze werkvorm. ‘Studenten zijn heel enthousiast en gedreven. Ze zijn heel geconcentreerd en worden helemaal niet afgeleid. Die tafel brengt echt hele fundamentele gesprekken op gang.’ Ze balt haar vuisten. ‘Studenten zijn hierbij heel fanatiek. Niet zo gek, zij bepalen welke beelden worden gekozen, zij hebben de regie in handen.’

Neltien Kreijger, praktijkopleider van Florence, herkent dit enthousiasme: ‘Wij gebruiken de beeldtafel bij onze interne cursussen en trainingen. ‘Het werkt. Mensen in de zorg zijn vooral beelddenkers en minder gericht op teksten. De beelden blijven langer hangen. Bovendien zijn ze herkenbaar. De studenten zien hun eigen praktijkervaringen terug. Dat vergroot het rendement van het leerproces.’

Docenten trainen tijdens voorbereidingen
De komende maanden beginnen mboRijnland en CSS Breda met de voorbereidingen van het opzetten van werkplekleren en leertechnologie. Daarbij worden docenten van mboRijnland geschoold naar expert werkplekleren om de methodiek en denkwijze van het werkplekleren door te geven aan collega’s en praktijkopleiders in het werkplek. Otto Jelsma ziet het belang in van werkplekleren en nieuwe leertechnologie: ‘De ontwikkelingen in de samenleving gaan snel. Dat vraagt om onderwijs waarin de beroepspraktijk in de volle breedte zichtbaar is. Werkplekleren is hiervan een belangwekkend voorbeeld.’ Werkplekleren en leertechnologie gaan in het nieuwe studiejaar 2018-2019 van start. Ook Annette van Krimpen, directeur van het MBO College Welzijn en penvoerder van het Centrum voor Innovatief Vakmanschap (CIV) Welzijn en Zorg, is positief over de samenwerking tussen CSS Breda, Florence Academie en mboRijnland: ‘Dit traject zorgt niet alleen voor een betere verbinding tussen praktijk en onderwijs, maar ook voor een leerroute die voldoet aan de eisen van de onderwijsinspectie en bovendien zorgt voor een goede borging van de resultaten en leercurve van de studenten.’

Videoverslag Werkveldbijeenkomst

Een van die projecten is het lerend wijkcentrum Teylingen. Margriet Duijvenvoorden is sociaal makelaar binnen Welzijn Teylingen. “In het wijkcentrum willen we met inzet van studenten de zelfredzaamheid van de mensen bevorderen. Voor ons is het CIV heel belangrijk. mboRijnland levert ons de studenten. De partners leveren de projecten die de studenten in het lerend wijkcentrum kunnen uitvoeren. Zo komen we tot een leefbaarder wijk.” Een succes? Lachend: “We moeten nog beginnen. Maar omdat we alles goed hebben voorbereid en gevisualiseerd, voelt het nú al als een succes!”

Grote betrokkenheid
Aan een andere statafel vertelt Margriet Vaessen over het project van Zorgpartners om te komen tot een grotere arbeidsparticipatie van statushouders binnen de zorgorganisatie. “We voeren intakegesprekken waaruit blijkt hoeveel affiniteit deze mensen met de zorg hebben. Wie verder gaat in het proces krijgt een assessment. Er zitten verschillende niveaus bij elkaar. Dat is een uitdaging. Ook een goede werkbegeleiding vinden we erg belangrijk. Wat dit project succesvol maakt, is de grote betrokkenheid van de gemeente, onze zorgorganisatie en mboRijnland. We hebben samen hetzelfde doel. En we willen daar met z’n allen echt voor gaan.”

Meer nieuws